Leta i den här bloggen

måndag 27 februari 2012

Bloggare med ideal om kvinnan

Det börjar bli helt löjligt.

Hur många som helst bloggar om dessa kvinnliga ideal, men vet ni vilka det är som bloggar om idealen?

De som klassas som "normalviktiga". För några timmar sedan så läste jag ett inlägg på devote.se som någon skrivit. Först så såg det så jävla bra ut, och jag tänkte att den här bruden har ju fattat vinken. Sedan så läste jag att hon vägde 53 kilo, och hon tänkte se till att inte väga mer än 58 kilo.

Va? Vänta nu lite, spola tillbaka bandet och ta det från början.

Inlägget handlar om att vi ska vara stolta över oss själva, hur vi nu än ser ut och hur mycket vi än väger, så länge vi mår bra och trivs med oss själva. Vi ska inte bry oss om ifall vi lägger på oss några extra kilon på grund av att vi älskar kladdkaka. Vi ska vara stolta över våra kurvor.

Det förstör hela grejen ifall man då som "normalviktigt" helt plötsligt tillägger att man äter vad man vill, så länge man inte går över ett visst viktmått.


Och hur många gånger har vi inte sett killar som lägger ut grejer som "var stolta över er själva, vi killar gillar att ha något att ta på"? Men för i helvete, skriv inte bara det- GÅ UT OCH SÄG DET. Ett par ord på ett papper får inte tjejer, kvinnor, att helt plötsligt tänka annorlunda. Vi behöver få det bevisat att det är sant det ni säger.

För hur många gånger finns det de killar som kallar tjejer för feta bara för att de har lite hull på magen, och sedan går de ut och kommenterar om hur de i vissa fall sjukligt smala kvinnliga kändisarna med plast-pattar är de snyggaste kvinnorna på jorden? Kvinnor ser inte ut som de digitalt redigerade kändisarna.


Jag tycker allt detta är helt sjukt, och jag mår seriöst illa när jag läser bloggare som världen klassar som normalviktiga, som ägnar sig själva åt att tycka att man ska vara stolt över sig själv - för väger man över 55kg nuförtiden så är man ju överviktig. Eller de som bantar ner sig, som till exempel bloggerskan Kissie, som nuförtiden verkar ha storlek 24(!!!) på sina jeans.

Och Blondinbella, som är otroligt fin i kroppen - media debatterar ifall hon är fet?! Bara för att hon fyller ut sina kläder och sin bikini och ser ut som en kvinna.


Det är sjukt deprimerande vart vi har kommit idag. I många tusen år har man tyckt att en fyllig kvinna har varit något som varit så vackert. Man har prisat den kvinnliga figuren - ibland öppet, ibland i hemlighet. En fyllig kvinna har man alltid gillat.

Idag så verkar det dock inte finnas något sexigare än stora fejk tuttar som är fastklistrade på en tanig docka som inte är något annat än skinn och ben. Onaturligt stora läppar och hårt sminkade. Brun utan sol.


Jo tack alla ni som kämpar för kvinnliga ideal, en del av er respekterar jag. Långfingret går till er som ska vara förebilder till de nya generationerna, men bara förstör de nuvarande barnen och de som kommer att komma.


Jag har aldrig sagt detta, men det finns en första gång för alla:
Jag spottar på Kissies ideal. Hon får tycka vad hon vill, men när hon är en sådan stor person inom Svenska bloggar och bland unga tjejer, så tycker jag inte att hennes beteende om bantning, träning och allt som överhuvudtaget har med utseende och göra ska vara accepterat. Jag spottar på hennes ideal, och alla andras ideal som liknar hennes.

Jag hyllar Blondinbella att hon inte bryr sig, utan att hon tränar för att hon tycker det är kul och att hon mår bra av det, inte för att banta ner sig. Jag bryr mig inte om ifall hon har en dålig personlighet eller vad fan det är folk tycker är fel med henne. Hon har ett hälsosamt ideal över hur en kvinnlig kropp ska vara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar